maandag 3 augustus 2015

mummies in Ferentillo

Ik heb onlangs een blog geschreven op de Villa in Umbria blog over mijn bezoek aan het mummie museum in Ferentillo. Jaren geleden was ik al in het museum in Ferentillo geweest, maar dit keer besloot ik er weer heen te gaan en er een blogje over te schrijven.

Ik weet nog dat ik in 2004 in Palermo naar het Kapucijner klooster ben geweest Le catacombe dei cappuccini di Palermo. Dit museum kun je vergelijken met het mummie museum in Ferentillo, maar dan is dit in Sicilië. Ik was samen met Fabio, dat weet ik nog goed, en we besloten op een ochtend naar de catacombe te gaan. Hij als "Palermitano" was er zelfs ook nog nooit geweest, en we waren best nieuwsgierig hoe het zou zijn om tussen de "doden" te lopen... scary.

Wat je ziet in de catacombe van Palermo zijn "hangende" mummies van mannen, vrouwen en kinderen. Vaak met kleren aan. Het is echt heel indrukwekkend om te zien, want je ziet ze in allerlei rangen en standen. Ergens in de catacombe ligt Rosalia apart in een glazen kistje. Rosalia is een "prachtige" mummie. Als je haar ziet liggen is het net alsof ze slaapt.  Ze stierf in 1920 toen ze maar 2 jaar was. 

Dit is Rosalia (deze foto is overigens niet van mijzelf):

Rosalia
In de catacombe van Palermo is het mummificeren van deze lichamen niet ontstaan op een natuurlijke manier zoals in Ferentillo.

In Ferentillo zijn de lichamen onder de St. Stefano kerk "toevallig" gevonden. Na onderzoek bleek dat vele lichamen nog in tact zijn gebleven doordat de lucht in de crypte binnenkwam in combinatie met de mineralen uit de aarde.

In het museum in Ferentillo zie je bij sommige mummies nog de baard zitten, de huid, de oogwimpers, en de nagels op de handen. Heel bizar om te zien.

Het eerste wat door mij heen ging was: word ik ook zo......?! Het antwoord is dus "ja", wij allemaal.

En prompt lees ik dit voor de ingang van het museum:

"Oggi a me, domani a te. Io fui quel che tu sei tu sarei quel chi sono. Pensa mortal, che il tuo fine è questo e pensa pur che ciò sarà ben presto".


"Vandaag ik, morgen jij. Ik was wat jij nu bent, en jij zult zijn wat ik nu ben. Weet dat dit ook jouw einde is en dat zal snel zijn".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten