donderdag 9 april 2015

Trentino Alto Adige

Trentino is een Noord Italiaanse streek waartoe de Dolomieten horen. Ze zijn prachtig! In de winter verandert Trentino in een skiparadijs. Er ligt altijd sneeuw en vaak schijnt de zon. Het is een populair gebied voor mensen die graag skien, ijsklimmen, wandelen, snowboarden of langlaufen.

Trentino-Alto Adige, zuid Tirol, biedt een gevarieerde keuken en heeft zowel Italiaanse, maar ook Oostenrijkse, Duitse en Hongaarse invloeden. De inwoners, met name in Alto Adige, spreken Duits en dragen vaak Tiroler klederdracht. In Italië worden ze de "crucchi" genoemd. Ze neigen meer naar het Duits toe, dan naar het Italiaans. Bij de bakker zie je bijvoorbeeld "Bäckerei" staan in plaats van "Panificio". 

Wie van lekker eten houdt kan zich uitleven in Trentino. Wat dacht je van de apfelstrudel, strauben, bombardino, Forst bier of de canederli met speck? Lekker!
Canederli met speck
Strauben met poedersuiker en jam "di mirtilli rosso"
Forst bier en bombardino
In maart ben ik gaan skiën in Val di Fassa. Net aangekomen in Vigo di Fassa, was ik eerst langs Luca @ Sport Planet gegaan voor mijn skies.

De eerste avond gezellig eten met familie bij Agricultur El Mas in Moena. Een heel leuk restaurant, waar je de echte traditionele keuken kunt proeven. Bij de Aperol Spritz kregen we stukjes Puzzone di Moena, geurkaas, worst en stukjes brood op smaak gebracht met komijn. Daarna heb ik een traditioneel berggerecht met polenta, goulash, lucanica en formaggio fuso verorbert vergezeld van een glas stevige rode "Lagrein". Buon appetito!




Klaar voor de 1e skidag.

Donderdagochtend na een goed ontbijt in hotel Da Maria in Vich, vertrokken we om 8.30 uur naar Stazione Lupo Bianco waar we hadden afgesproken met de groep. Onder leiding van skigids en eigenaar Giovanni van Hotel Renato gingen we een schitterende skitocht maken op de Marmolada. De Marmolada is een gletsjer en is 3343 m hoog. Deze berg is de hoogste berg in de Dolomieten. Ze wordt ook wel de Koningin van de Dolomieten genoemd. Ik was daar nog nooit geweest, ik keek er naar uit daar te skien. En ik kan niks anders zeggen, het is fantastisch. Bovenaan de berg heb je een "panorama mozzafiato".




Voordat we de Marmolada met de cabinovia (cabinelift) omhoog gingen, hebben we eerst door een "kloof" met tientallen ijswanden geskied. Deze kloof behoort tot een stukje van de giro "Grande Guerra" - De Eerste Wereldoorlog. Het is een smal pad met bruggetjes waarop je skiet, niet stijl. Op de ijswanden zagen we een aantal klimmers naar boven gaan. 




Nu lijkt de skivakantie alweer lang geleden. Het is lente. Nu staat de marathon van Rotterdam op mij te wachten. 12 april loop ik 42,195 km. Hard getraind, de maanden zijn voorbij gevlogen.

Val de Fassa, Trentino is een fantastisch gebied, in mei ga ik de 30 km wedstrijd lopen Cortina - Dobbiaco. Rennen in de bergen is geweldig. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten