zondag 27 juli 2014

Zomer?

Het weer is niet super. Het is geen zomer in Umbrië, althans voor de "Umbri" is het zelfs koud. En ik kan me voorstellen voor de toeristen, die op vakantie zijn in Italië, dat het frisse weer ook niet zo leuk is. Op vakantie wil je elke dag zon, en wil je lekker genieten aan het zwembad of aan het meer met een goed glas rosé. Want je vakantie heb je verdiend!

Ikzelf vind het niet zo erg dit weer, wel voor onze gasten natuurlijk, maar als het zo warm is doe je werkelijk weinig. Binnen in huis is het dan net een sauna. En nu is het prima zo. Als je buiten loopt is het heerlijk. Voor het hardlopen is het overigens ook niet verkeerd. Vanochtend 18 km gelopen zonder erg te zweten. Muziekje op...

En dit alles voor de halve marathon van Amsterdam. Wat wil ik daar graag een PR lopen! Zou dat lukken? Onder de 1.39?

Maar we gaan eerst met een groepje als "training" de halve marathon van Bologna lopen : Corri e mangia! Rennen en eten (kan niet missen). Op de Piazza Maggiore, in het centrum van Bologna kunnen alle deelnemers aan deze wedstrijd een bordje tagliatelle met salsa bolognese en een glas Lambrusco nuttigen. Wat een leven!

En het gaat ook vaak om eten in Italië, en zeker in Umbrië en in Toscane. Ik weet niet eens meer hoeveel keer ik naar een sagra ben geweest, maar veel! Een sagra betekent (eet)festival. Die zijn hier alleen in de zomer. Je hebt er zo ongelooflijk veel, ik zal er een paar opnoemen: sagra van de everzwijn, sagra van de eend, sagra van de gans, sagra van de rode peper, sagra van de asperges, sagra van de porchetta, sagra van de vis, sagra van de schapenkaas, sagra van de linzen, sagra van het bier, sagra van de slakken sagra van de truffel, sagra ...  kortom, eten en drinken dus.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten