zondag 2 februari 2014

rainy day(s) in Umbria

Het is al een aantal dagen, nou ja, zeg maar een aantal weken.. maanden! dat het weer zo troosteloos is. Regen en regen. Mist, koud. Alsof ik in Nederland ben. Of misschien wel erger, in de Noordpool! Ik wist niet dat het zo koud en regenachtig kon zijn in Umbrië. En we zitten toch echt in centrum Italië, ten hoogte van Rome. Je zou in eerste instantie denken, richting het zuiden is het weer altijd beter. Ja, in het zomerseizoen. Want hier heb je echte heerlijke, warme zomers. Wat kijk ik daar naar uit... Maar in de winter kan het vies tegenvallen, bah. Ik ben het zat geworden die regen! Ik loop al een week lang met mijn skipak aan. In mijn huis is het niet erg warm, maar ook niet koud. Maar om in mijn spijkerrokje met panty rond te lopen in huis zie ik echt niet zitten. En mijn was wordt ook maar niet droog! Dat hangt al een week op een droogrek. Heb je een beeld?
 
Zelfs een rondje hardlopen is bijna onmogelijk. Ik ben zeker geen watje, want regen, wind, hagel of -10. Ik ga lopen. Gisteren heb ik ook in de stortbui relaxed 10 km gelopen. Zeiknat natuurlijk. En vandaag wilde ik 15 lopen. Maar nu denk ik... laat maar even.

Ik heb gisteren, omdat het koud is, linzensoep gemaakt. Daar had ik zin in! Dat heet hier zuppa di lenticchie. Ik heb daar al uitgebreid over geschreven op de blog van Villa in Umbria: Het is winter! Tijd voor zuppa di lenticchie Alleen het nadeel is wel, als je alleen woont maak je vaak eten klaar voor een heel legioen. Dus nu ook, ik heb een pan vol soep. Hij is heerlijk, maar om nu een week lang dat te eten! Ik heb de helft ingevroren, met de hoop dat het over een week of 1-2 nog te eten is.

Hoe dan ook, ik ben trots op mezelf dat die Umbrische linzensoep gelukt is. Ik hou van soepen. En de bruschette met paté van de slager waren overheerlijk, mjammie. Het toetje! Die ontbreekt nooit. Niet zelf gemaakt, panpetato! Dat is pure chocolate met noten en peperoncino...

Ja, dat ik nog niet tonnetje rond ben hè ;) nee, dat zal nooit gebeuren. Althans... in Umbrië heb je zoveel lekkere dingen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten