zondag 10 november 2013

Witte truffel markt in Città di Castello, Umbria

Na mijn eerste werkweek bij Villa in Umbria ben ik gisteren naar de "witte truffel" markt in Città di Castello geweest: Il Tartufo Bianco, mercato nazionale. Een traditionele jaarmarkt met seizoensspecialiteiten uit Umbrië. Er stonden kraampjes met allerlei eerlijke, lekkere en pure regioproducten. De truffel is heel zeldzaam en daarom ook duur. Desalniettemin stond deze delicatesse bij de kraampjes in het middelpunt van de belangstelling van alle fijnproevers.

Via de website "Umbria eventi" ben ik terechtgekomen bij dit evenement. In de herfstperiode in Umbrie heb je enorm veel keuze aan markten, sagra's en dorpsfeesten. Ik besloot naar Città di Castallo te gaan. Een klein middeleeuws dorp gebouwd op een heuvel. 

Midden op het plein stonden de marktkraampjes met hun culinaire lekkernijen. In de Palazzo Bufalini, een gebouw tegenover de marktkraampjes kon je wijn en olijfolie proeven. Bij de entree moest je een wijnglas kopen voor 6,00 euro en dan kon je alles proeven wat je maar wilde. Ok!
Cantina's uit Montefalco, Todi, Orvieto en Arezzo (Toscane) presenteerden hun culinaire en smaakvolle wijnen. Vooral de Sagrantino's uit Montefalco waren goed vertegenwoordigd.

Na mijn wijnrondje in het paleis....... "hik" was ik tot de conclusie gekomen dat ik de wijn van "Fattoria di Monticello uit San Venzano (TR) het allerbeste vond. "Vini per passione". Wijn voor passie. De witte wijn "Ginestrello", een Grechetto (typische druif uit Umbrië) en de rode wijn "Salomone", een Cabernet Sauvignon. Ik ben geen sommelier, maar een liefhebber. Dat maakt het verschil. Ondanks dat, ga ik meer begrijpen van wijnen in Italië, en met name van wijnen in Umbrië. Logisch natuurlijk. Ik woon en werk in het groene hart van Italië!

Wanneer ik deze Grechetto en Cabernet ga drinken, geen idee. Maar op z'n minst met een gezellig etentje bij vrienden of familie!


Umbria vino rosso

markt
witte truffel en zwarte truffel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten