zondag 17 november 2013

Lago di Trasimeno

De omgeving van het meer kende ik niet goed, maar daar komt zo langzamerhand verandering in. Gisteravond ben ik samen met mijn collega en gezin naar een "sagra" geweest in Tuoro sul Trasimeno. Sagra betekent volksfeest. De dorpsbewoners komen op de avond van de sagra in de "taverna", bistro, eten en drinken wat de families, de Italiaanse mama's en de koks van de buurtrestaurants die dag hebben klaargemaakt. De gerechten zijn overweldigend heerlijk en vers. Wij gingen naar de Taverna del Cinghiale. We konden kiezen tussen de pappardelle al ragù di cinghiale, of de cinghiale in umido. Cinghiale betekent overigens everzwijn. De jacht op de wilde everzwijnen is nog steeds gaande. Dus, je raadt het al, gisteren hebben wij verser dan vers gegeten! Samen met andere mensen aan lange tafels, plastic borden, bestek en bekertjes..wat maakt het uit. We hebben heerlijk gegeten! En het gezelschap kon niet beter.

De "dolci fatti in casa" huisgemaakte taarten met een glaasje vin santo lieten we uiteraard niet voorbij schieten. Met ons buikje rond hebben we nog gezellig gekletst op het plein waar muziek was en gedanst werd.

Wat een feest in Umbrië en wat een prachtige omgeving. Overal heb je nu van die markten en volksfeesten. Vandaag viel ik ook met mijn neus in de boter. Elke derde zondag van de maand is er markt met locale producten in Castiglione del Lago.

markt Castiglione del Lago


Geen opmerkingen:

Een reactie posten