maandag 21 oktober 2013

Umbria degustazione

Voordat ik weer terug ga naar Italië vind ik dat ik eerst nog even terug moet komen op de Umbrië proeverij die wij onlangs hebben georganiseerd in de Trinitatiskapel in Dordrecht.

De eerste keer dat ik in Umbrië ben geweest kan ik me nog herinneren als de dag van gisteren... In Montefalco. Het jaartal weet ik niet meer precies, maar wat ik me nog altijd kan herinneren is dat ik erg onder de indruk was van de ongerepte natuur en de Middeleeuwse steden in Umbrië. Ik sprak toen geen woord Italiaans, het was allemaal nieuw. Het Italiaanse eten vond ik ook zo lekker daar! Het eerste diner met de familie was in een restaurant in het plaatsje Montefalco. Daar heb ik voor het eerst gnocchi al sagrantino gegeten. Gnocchi zijn aardappelballetjes en sagrantino is een lokale wijn uit Montefalco.

Al snel had ik door dat ik hier terug wilde. Wanneer en voor hoe lang wist ik niet. Maar nu, ongeveer 15 jaar later, ga ik werken bij Villa in Umbria, een verhuurorganisatie in Umbrië. We verhuren vakantiewoningen in Umbrië. Ik ga me vestigen in de buurt van Perugia. Wie had dat ooit gedacht? De stad van de chocolade, de leuke winkels, de terrasjes, de universiteit en het evenement Umbria Jazz. Het was een droom en mijn droom is werkelijkheid geworden...

Waar ligt Umbrië? Umbrië wordt het groene hart van Italië genoemd. De regio is in het midden van Italië. Aan de Oostkant zijn de Apennijnen die overgaan in heuvellandschap dat grotendeels grenst aan Toscane. Het Umbrische landschap herbergt mooie meren zoals het Trasimeense meer, belangrijk voor visvangst en watersporters, en het meer van Piediluco waar veel (internationale) roeiwedstrijden worden gehouden. In het zuiden ligt de grootste waterval van Italië: Cascata delle Marmore.
Een minder toeristisch bezienswaardigheid is Castelluccio. Een dorp op een 1500 m hoogte liggende oppervlakte "Piano Grande". Deze hoogvlakte strekt zich uit tot aan de Monti Sibillini met zijn bergen tot 2500 m hoogte.

Castelluccio

Umbrië is voor mij natuur en rust. Hier komen nog niet zoveel toeristen als in Toscane. Als je van de geijkte routes afgaat, en je wilt lekker fietsen, wandelen of hardlopen, heb je het hele rijk voor jezelf. Dat is toch heerlijk! En na het sporten bijvoorbeeld rust je lekker uit in een van de vele restaurantjes waar het eten altijd verrukkelijk is. De steden in Umbrië hebben nog hun Middeleeuwse karakter. Ze liggen niet ver van elkaar af. De belangrijkste steden in Umbrië zijn Perugia, Assisi, Gubbio, Spello, Spoleto, Norcia en Orvieto. Er zijn ook nog andere historische dorpjes met hun kunstschatten die Umbrië zo bijzonder maken.

Perugia, de stad waar ik ga wonen, heeft naam met zijn industrie van zoet en voedingswaren en Terni is bekend om zijn ijzer en staalindustrie. De bevolking van Umbrië houdt graag oude tradities in ere. Elk jaar laat elke stad of dorp hun oude tradities weer herleven. Als toeschouwer is het dan net alsof je terug gaat naar de middeleeuwen. Zo bijzonder om mee te maken!

Perugia


Een sagra is een dorpsfeest dat meestal in het teken staat van een traditionele specialiteit (truffel, honing, kastanje, everzwijn etc.). De sagra's zijn vaak in de zomer. Het eten is vaak heel simpel maar erg lekker! De "nonna" of de "mamma" staat dan in de keuken de heerlijkste gerechten voor te bereiden. Zij koken dan op authentieke wijze.

Tijdens de Umbrië proeverij hebben wij een aantal lokale wijnen uit de omgeving van Terni laten proeven. Cantina Ponteggia is een wijnkelder waar verschillende soorten wijnen en extra vergine olijfolie worden gemaakt. Het is een familiebedrijf. Marco komt uit Narni en is in vaste dienst bij deze wijnkelder. Hij heeft een enorme passie en drive voor het maken van wijn. Hij heeft al menig keren een proeverij georganiseerd op locatie tijdens het Umbriabeecoming festival. Een festival voor promotie van de streek.
De wijnen van Ponteggia zijn lekker, en de wijnen die wij hebben laten vervoeren naar Nederland zijn:

Eva
Een rosé gemaakt van de druiven: 20% Montepulciano, 20% Merlot en 60% San Giovese. Ik zelf vind deze wijn heerlijk! Als ik in Umbrië ben kies ik vaak voor rosé. Heerlijk bij kaas, vis of soep. Eigenlijk bij alle gerechten is deze wijn lekker.

Anita
Een witte wijn gemaakt van de druif Malvasia 100%. Een droge wijn lekker bij wit vlees, vis en kaas. Ik ben niet altijd een witte wijn liefhebber, maar hij is lekker hoor!

Beatrice
Rode wijn. 100% Sangiovese. Lekker wijntje voor bij de bbq en oudere kaas. Een aanrader.

Lorenzo
Rode wijn. 100% Cabernet. Heel erg goed. Deze wijn was de beste. Een beetje zwaar, maar absoluut een topper. Prima bij vleesgerechten, oude kazen of stevige soepen.


Umbrië proeverij



Umbrië proeverij


 
Umbrië proeverij


Umbrië proeverij

Umbrië proeverij

Daarbij hadden we ook bier. Ambachtelijk bier "birralpan" La Birra Umbra! Ik ben een bierdrinker, zeker weten. Als het warm is of ik heb gewoon dorst dan drink ik graag een pilsje. Dit bier is nieuw en heeft absoluut een ambachtelijk karakter. De Thesan (donker bier) en de Mania (wit bier). De gebroeders Peppicelli en Sciarrini komen uit Terni en zijn de oprichters van dit bedrijf. Ze zijn trots op hun eigengemaakte bier en hopen nationaal en internationaal te doorbreken.

Allebei de bieren heb ik geproefd. Ze zijn suuuuuuper!



Ik mag natuurlijk niet vergeten de bedrijven die ons de schapenkazen hebben geleverd, de gedroogde hammen (de prosciutto crudo en de sella) en de extra vergine olijfolie. Grazie1000!

Om de proeverij nog completer te maken stond Marco "stringozzi met sugo umbro", huisgemaakte pasta, voor iedereen klaar te maken. Een traditioneel gerecht. Mede dankzij de inzet van hem en de verschillende bedrijven in Umbrië is deze proeverij een groot succes geweest!

Nu ga ik werken bij Villa in Umbria. Ik hoop velen weer te zien in het groene hart van Italië! Dank voor jullie komst. Leuk iedereen weer gezien te hebben. Cheers!

Cheers!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten