maandag 5 augustus 2013

Een huis in Sassetta, Toscane

Sinds afgelopen woensdag heb ik een appartement in Sassetta, Toscane. Wat bevalt me dat prima! Vanaf mei tot augustus verbleef ik in het hotel. Omdat het hoogseizoen is begonnen en er reserveringen zijn kon ik niet meer blijven. Uiteindelijk is het beter zo. Ik was alleen maar op m'n werk en aan het werk. Privacy had ik nauwelijks. Maar ik wil niet klagen hoor. Dit is gewoon lekkerder. Een eigen plek en daarbij ook nog in een fantastisch dorpje "Sassetta" in de Toscaanse heuvels. Ik zit 10 km van mijn werk, en 7 km van Castagneto Carducci. Jammer is wel, ik zal niet meer veel hardlopen op de Viale dei Cipressi of de Viale Bolgherese. De ochtenden vroeg daar hardlopen is werkelijk adembenemend mooi. Zucht..

Vanuit mijn raam kijk ik nu over de groene heuvels, in de verte zie ik de cipressen. Fietsers gaan voorbij, auto's... Ik kijk op de daken van de huizen. Ik woon op de bovenste verdieping van een klein paleisje. Vanochtend ben ik niet gaan lopen. Gisterochtend heb ik 20 km gelopen. In de hitte valt dat niet altijd mee. Je moet echt heel vroeg gaan wil je het kunnen uithouden. Zeker de lange afstanden. Vannacht heb ik een korte nacht gehad, ik moest afsluiten. En als ik thuis kom drink ik graag altijd even een biertje "Heineken". Dus hedenmorgen niet gelopen maar lekker uitgeslapen en ontbeten. Fruit van cantina Antinori, caffè latte en biscotti del Mulino Bianco. Mjam.
In Sassetta heb je twee kleine alimentari. Je zou bijna denken, waar leven die van? Maar ze bestaan. Je kunt er beperkte producten kopen, zoals brood, kaas, vleeswaren, maar ook melk, water en als het even mee zit afwasmiddel. Ik ben ook voor om hier mijn boodschappen te doen, ook al heb ik niet veel nodig, maar ik geef het liever hier aan de locale mensen uit dan in een grote supermarkt zoals de Conad of de Coop. In zo'n klein winkeltje maak je altijd even een praatje met de mensen. Je moet geen haast hebben, want er wordt meer gekletst dan doorgewerkt. Daar kan ik overigens ook van genieten. Dat hoort er gewoon bij.
In de locale bar ging ik van de week een caffè drinken. Ik kom binnenlopen en een oud vrouwtje achter de bar zegt mij: "Solare". Dat betekent je straalt. "Mi piace" We hebben kennis gemaakt, zij heet Ilvana en elke avond als ik terugkom van mijn werk zwaaien we naar elkaar. Ik loop er altijd langs want de bar is bij mij om de hoek.

De afgelopen weken waren enorm hectisch in het hotel. Vorige week hadden wij de gehele cast van de musical Siddharta te gast. Die maakten de boel nog levendiger waardoor we alleen maar aan het rennen waren. En daarbij moest ik vorige week ook verhuizen en ben ik in de tussentijd naar een wijnproeverij geweest met de gasten van het hotel. In de ochtenden hielp ik extra bij het ontbijt en in de middagen werkte ik mijn nodige uurtjes. Ik was werkelijk op. Nu ik hier woon in Sassetta, en ik het rennen weer heb opgepakt voel ik me weer fitter en heb ik wat meer energie. Dat voelt goed. De hitte helpt je overigens ook niet altijd om je helemaal top te voelen. Want een beweging en je transpireert, maar goed, het is augustus, de warmste maand in Italië. 

Ik heb gisteravond gezien dat mijn grote vriend Celestino weer komt. Signor Pagani van de zonnebrillen. Vast en zeker word ik weer uitgenodigd voor een diner. Laatst hebben we gegeten bij een vriendin van mij in Cecina Mare, Ippocampo. Heerlijke Cacciucco (vissoep) kregen we voorgeschoteld met vooraf Baccalà (stokvis). Maar ik denk nu dat we naar Osteria Roma gaan in Donoratico, 1 km van het hotel. Zijn favoriete restaurant in de buurt van het hotel.


Serni Fulvio Luigi

Viale dei Cipressi



Geen opmerkingen:

Een reactie posten